Det farlige nulgradersvejr
Den kommende uge får vi nulgradersvejr, hvor der i perioder er usynlige isdannelser. Husk det, vær opmærksom og undgå overraskelser.
Når temperaturen igennem døgnet svinger hen over frysepunktet, kalder vi det populært for 'nulgradersvejr'. Nulgradersvejr indebærer meget farlige situationer i trafikken.
Det er præcis den vejrtype, vi får i den kommende uge. I dagtimerne får vi temperaturer over frysepunktet og om natten omkring eller under frysepunktet. Det giver risiko for glatte veje i nat- og morgentimerne, når der er fugt i luften eller på jordoverfladen.
En varm luftmasse kan indeholde mere fugt end en kold luftmasse. Derfor kan en lun dag uden synlige tegn på fugt (skyer eller regn) nemt efterfølges af en kold nat, hvor temperaturen falder så meget, at luftens fugt sætter sig som rim på overfladerne.
Andre dage er fugten tydelig. Der er skyer på himlen, rimtåge i luften eller endnu tydeligere - der falder nedbør: regn, slud eller sne. Det giver også risiko for glatte veje i nulgradersvejr.
Hvid nedbør ser vi med det samme, når vi kommer ud. Det får de fleste til at færdes varsomt i det tydeligt synlige glatte føre.
Men, når hvid nedbør og is smelter i de milde dagtimer, og temperaturen i de mørke nattetimer falder til under frysepunktet, så fryser vandet på overfladerne til is.
Isen ligger som et klart og gennemsigtigt lag. Det er vanskeligt at se, da farverne fra jorden neden under ses igennem isen. Vi bliver derfor ikke på samme umiddelbare måde advaret, når vi kommer ud. I disse situationer kræver det, at vi er velinformerede eller opmærksomme, når vi tager ud i trafikken.
Resultatet af et sådan nulgradervejr bliver, at der ikke er glat på tørre steder og der er meget glat på fugtige steder. Det kan ikke umiddelbart ses, hvor der er vejgreb, og hvor der ikke er. Det ujævne glatføre stiller store krav til opmærksomheden, når vi færdes udenfor.
Når vi træder ud ad døren om morgenen, vurderer vi dagens vejr og føre. Hvis det ikke er glat på dørtrinet, de første skridt eller de første meter ud ad vejen, er det fristende at konkludere, at det ikke er glat. Men det er uhyre farligt. Særdeles ubehagelige overraskelser kan lure forude.
13. februar 2012.