Solkampagne og DM i sol - Jagten på skyggen
HKH Kronprinsesse Mary åbnede den 8. maj årets solkampagne 'Skru ned for Solen mellem 12 og 15' og skolekonkurrencen 'DM i sol - jagten på skyggen' på Experimentarium.
Sommeren står for døren, og vi skal huske at beskytte os mod Solens skadelige UV-stråling.
Sådan lød de indledende ord fra Kronprinsessen. Det ved danskerne godt. Ni ud af ti mener også, at det er vigtigt at beskytte sig mod Solen.
Det er frugten af seks års 'Skru ned for Solen'-kampagner udviklet af Tryg og Kræftens Bekæmpelse. Kampagner, der er blevet bakket op af offentlige instanser, private virksomheder og frivillige landet over.
Et højt vidensniveau om emnet er et godt skridt på vejen mod et 'et solsikkert folk', som er målet med kampagnerne, men dermed er arbejdet ikke slut, understeger Anja Philip, der er projektchef for Solkampagnen.
Unge formidler til unge
I 2012 sætter Solkampagnen særligt fokus på unge. Unge har næsten hele livet foran sig, og tanken om, at det også har en ende, ligger fjernt for dem. Derfor har netop denne befolkningsgruppe ofte en risikoadfærd. Det gælder også for forholdet til solbadning og solarier.
Store mængder UV-stråling og solskoldninger øger risikoen for både modermærkekræft og hudkræft. Hvert år bliver unge solskoldede, fordi de af tusinde forskellige årsager ikke lige når at beskyttet sig mod Solen i tide.
Resultatet er, at der gennemsnitligt er ét ungt menneske mellem 15 og 34 år hver dag, der får diagnosen hudkræft. En del af disse kunne være undgået ved mindre brug af solarier og mere varsom solbadning med beskyttelse. Derfor er netop denne gruppe vigtig at nå.
Tiltagene for at nå de unge er flere. Der er allerede nu gode erfaringer med at møde de unge via deres mest brugte medier, de sociale medier, fortæller Anja Philip, og det arbejde forsætter.
Et af resultaterne derfra er små mobiltelefonvideoer indsendt af uge om solbeskyttelse, der er blevet til reklamespots i biograferne. På den måde formidler uge budskabet til andre unge.
Et andet projekt, hvor unge uddannes til at uddanne andre unge, har også givet gode resultater og fortsætter.
8. 9. og 10. klasse inviteret til 'DM i sol'
Der er udviklet undervisningsmaterialer til alle klassetrin, og hvert tredje barn har modtaget undervisning i skolerne. Det har været et erklæret mål. Vidensniveauet i Danmark er højt, når det gælder fornuftig adfærd i solskin.
Men fra viden om, hvad der er fornuftigt at gøre, til at flertallet rent faktisk også gør det, går der tid. Og derfra til at adfærden er så indgroet i alle, at vi ikke tænker over det, men bare gør det rigtige, er der yderligere et stykke vej. Det tager tid at ændre vaner i et helt land.
For at få hul på næste skridt i processen, bliver der, samtidigt med dette års Solkampagne, sat en national skolekonkurrence i gang, fortæller Kim Herlev, vicedirektør fra Experimentarium.
Konkurrencen 'DM i sol – Jagten på skyggen' er mellem landets 8., 9. og 10. klasser. Eleverne skal tilrettelægge en formidlingsaktivitet, hvis formål er at fremme 'flere solsikre rammer' i lokalsamfundet. Opgaven skal løses i begyndelsen af skoleåret 2012/13, og vinderne kåres først i oktober 2012. Læs mere om, hvordan din klasse kan deltage i 'Værd at vide boksen' til højre.
Unge griber opgaven
Som startskud på konkurrencen væltede Kronprinsesse Mary en række store dominobrikker, der blev grebet af unge. Til hver brik var en ung, der med brikken under armen og fuld af inspiration fra dagens indlæg fortalte om, hvordan de ville forsøge at påvirke deres lokalsamfund til 'flere solsikre rammer' i for eksempel tennisklubben og skolegården, før de løb derfra med deres idé.
Masser af UV på dmi.dk
Vil du beskytte dig mod Solen, så er der rigeligt med muligheder på dmi.dk.
- Det daglige UV-indeks for Danmark,
8. maj 2012.