Vejr og klima er også... kommunikation
Første indslag i en ny, lille serie med titlen 'Vejr og klima er også...' bringer temaet om vejrformidling & -kommunikation på banen i anledning af en stor workshop i England.
Med et par års mellemrum mødes de europæiske meteorologiske tjenesters kommunikationsfolk og udveksler gode ideer. Denne gang er samlingsstedet Reading i England og ud over de nationale deltagere, er der også besøg fra USA og flere internationale organisationer.
"Denne slags workshops er det, der får hverdagen til at glide lettere. Vejret er som bekendt ligeglad med grænser, og til dagligt bruger vi hinanden på tværs af landene. Det bliver simpelthen nemmere, hvis vi kender til hinanden," siger en af arrangørerne, Neil Fletcher, fra den europæiske organisation for meteorologiske satellitter, Eumetsat.
Der er meget at tale om i de tætpakkede 2 1/2 dage, men ét emne trænger sig ind overalt: brugen af sociale medier i formidlingen af vejr og klima.
"Alle har en holdning til brugen af sociale medier; hvorvidt de kan bruges, hvordan de kan bruges, og hvor brugen af dem er problematisk," siger Neil Fletcher.
Diskussionerne afslører, at mange landes meteorologiske tjenester anvender sociale medier til at kommunikere med brugerne. Men alle gør det på deres helt egen måde, og der er gode muligheder for at lære af hinanden.
Et andet emne, som diskuteres lystigt, er, hvordan institutionerne kan engagere unge mennesker og få unge til at reagere på vejrinformation. Heller ikke her er der nogle færdige løsninger, men en masse gode erfaringer at dele af.
Mødet i Reading er arrangeret af vejrets FN-organisation, WMO samt af Eumetsat og det britiske Met Office.
'Vejr og klima er også...', er en lille serie, vi kører de kommende uger. Her beskriver vi nogle af de aspekter ved vejr og klima, som man ikke tænker så meget over til hverdag.
11. september 2013.