Rim i græsset og plusgrader, hvordan hænger det sammen?
Foråret er efterhånden godt i gang og mange nætter ser det ud til at temperaturen holder sig over frysepunktet. Men betyder det så også, at man kan skifte vinterdækkene ud med sommerdæk?
Foråret er årstiden med store temperaturudsving, og med temperaturer over 10 grader om dagen kan man let fristes til at tro, at det er slut med glatte vejbaner om natten og om morgenen.
Men der er god grund til at være forberedt på, at der fortsat kan være glatte veje noget tid endnu.
Dels er nattefrost ikke usædvanligt i april. Så den tid er slet ikke forbi endnu.
Men der er også en anden ting, man skal være særligt opmærksom på, og det er, at vejbanerne nemt kan være koldere end luften.
Kører man for eksempel afsted en tidlig morgen, og termometeret siger 3 graders varme, er der al mulig grund til at passe på vejbanerne. Asfalten kan nemlig nemt være fra 0-4 grader koldere end den målte temperatur i 1-2 meters højde.
Men hvordan hænger det sammen?
Når man læser eller hører en vejrudsigt, er temperaturen den temperatur, man vil aflæse, hvis man måler i skyggen og i nogenlunde læ i 2 meters højde. Og den kan i nogle vejrsituationer afvige en del fra, hvad der ville blive målt i asfalten på cykelstien eller vejbanen.
Om temperaturen i 2 meters højde er den samme som i ”græshøjde”, eller om der er flere graders forskel, afhænger udelukkende af vejrforholdene.
Vær på vagt i klart og vindstille vejr
De største temperaturfald sker i løbet af en nat med klart og vindstille vejr. Her taber jorden nemlig varme ud i verdensrummet, og de laveste temperaturer finder man helt nede ved jordoverfladen.
Derfor skal man være særligt på vagt overfor pletvis glatte veje, hvis temperaturen er lige over frysepunktet, og det samtidigt er skyfrit og vindstille.
Af Herdis Preil Damberg
25. marts 2019.