Højt at flyve med vejrudsigten
De seneste uger har det danske sommervejr budt på ustadigt vejr og moderate sommertemperaturer, og i vejrudsigterne har der ofte stået 'lidt eller nogen sol og spredte byger'. Men for meteorologerne på DMI kan vejrudsigten også have en anden form.
DMI’s flyvemeteorologer er med til at sikre og opretholde sikkerheden for lufttrafikken i dansk og grønlandsk luftrum. Der laves blandt andet varsler for større områder med risiko for torden, kraftig isning/turbulens og spredning af aske i forbindelse med vulkanudbrud.
Flyvemeteorologer laver specialiserede vejrudsigter til luftfartsindustrien med henblik på at hjælpe både den civile og militære luftfart til at flyve den sikreste og mest optimale og besparende rute fra A til B.
I disse dage, hvor vi oplever relativt kølig luft fra vest og spredte byger, kan samme / dagens vejrudsigt også lyde:
”Onsdag, vestlig strømning af fugtig instabil koldluft med spredte byger fra isolerede CB*-skyer med top i 15.000-20.000ft – i eftermiddag top af CB-skyer op til 25.000ft, med risiko for torden”.
Piloten, flyvelederen eller planlæggeren vil her have fokus på risikoen for bygeskyer (CB’er forkortelse for Cumulonimbus), at de er isolerede – det vil sige, at det er muligt at flyve uden om dem, og at der er risiko for torden.
Den såkaldte instabile koldluft varsler god sigt og huller i skyerne, men det er også under disse forhold, der er mulighed for bygedannelse. Når luften er instabil, falder temperaturen hurtigt med højden op gennem atmosfæren. Det får luften til at stige til vejrs fra overfladen. Resultatet er cumulusskyer, der efterhånden strækker sig højere og højere op i atmosfæren og nogle gange ender som en bygesky.
Hvor højt bygeskyerne rager op i himlen, siger noget om, hvorvidt piloterne kan forvente at skulle navigere uden om skyerne, eller om de kan flyve hen over dem. Desuden varsler CB-skyen om risiko for kraftig turbulens og isning – særligt, hvis der også er nævnt en risiko for lyn og torden.
Luftfartsindustrien har altså fokus på helt andre ting end borgeren, og fokus kan være forskelligt, alt efter hvilket fly piloten skal flyve.
*CB-sky: Cumulonimbus/bygesky. Læs mere om skytypen her: De 27 skytyper gennemgået
Fly-meteorolog, Rasmus Stoltze Hansen
samt DMI Kommunikation
27. juli 2023