1967: Da oktoberorkanen slog til mod Danmark
Der er langt imellem tilfælde af virkelig voldsom vind i oktober. Men i 1967 blev Danmark ramt af fuld orkan.
En storm er på vej mod Danmark i dag den 28. oktober. En storm i oktober hører til sjældenhederne - faktisk har vi blot oplevet tre siden 1950.
De to seneste i 2002 og 2006 var mindre storme, som kun for alvor pustede sig op ude langs kysterne, men den tredje - fra 18. oktober 1967 - var en af Danmarks få rigtige orkaner.
Træge instrumenter undervurderede vinden
"Vindstødsmålingerne ved Kastrup og Værløse stoppede ved henholdsvis 40 og 35 m/s. Ifølge observationspersonalet på vejrstationerne, var vindstødene en del stærkere. Formentlig mellem 5 til 10 m/s. Kun få observationssteder havde dengang udstyr til vindstødsmåling. Trægheden i målegrejet var også noget større dengang, så korte, meget kraftige vindstød blev ikke altid registreret tilfredsstillende", fortæller klimatolog John Cappelen, der er DMI's ekspert på historiske storme og vedligeholder DMI's stormliste for Danmark.
Stormlavtrykket i oktober 1967 kom fra den sydvestlige Nordsø med kraftigt faldende barometer. Lufttrykket faldt fortsat kraftigt i lavtrykket under passagen over Danmark.
"De kraftigste vinde kom i forbindelse med trykstigningerne umiddelbart efter lavtrykspassagen. Lavtrykket gik i land nord for Ringkøbing og bevægede sig mod østnordøst til nord for Anholt. Nordjylland havde op til kuling mellem øst og nord, og resten af landet havde storm til orkan fra vest og nordvest", siger John Cappelen.
Uheldig kombination fældede træerne
Orkanen i oktober 1967 var problematisk for skovene. Jordbunden var mange steder meget våd efter regn. Flere steder 'sejlede' bevoksningerne i vand. Og så ramte stormen mens mange løvtræer endnu havde blade, som vinden kunne tage ekstra godt fat. Det var medvirkende til et ekstra massivt stormfald.
"Metertykke bøgetræer på Bornholm knækkede midt på stammen i Almindingen. Og de fiskere, der red stormen af på Østersøen, kunne berette, at det blæste så kraftigt, at bølgerne ikke rigtigt rejste sig. Det gjaldt blot om at holde skuden op mod vinden og så håbe på, at motoren ikke stoppede", slutter klimatologen.
Redaktion Niels Hansen
© DMI, 28. oktober, 2013.