’Anløb til gletsjer’ i Antarktis

DMI’s Istjeneste har netop hjulpet skibet Malik Arctica med at ’lægge til kaj’ ved en gletsjer i Antarktis. De smukke billeder fra turen, hvor isbjørne og vinter er skiftet ud med pingviner og sommer, viser også vigtigheden af iskort, når der sejles i isfyldt farvand.

Sejlads i isfyldt farvand kan være meget farligt og bør kun være forbeholdt skibe og navigatører, der er vant til de svære forhold. Er skib og besætning forberedt på is, kan de alligevel både spare tid og brændstof på at have informationer om isforhold samt vind og vejr til rådighed. Derfor laver DMI’s Istjeneste iskort til gavn for sejladsen i Grønland, men ind imellem også andre steder, hvor skibsfarten forventer at møde is. I midten af december kom en noget mere usædvanlig opgave dog DMI’s iskortlæggere i hænde.

Skibet Malik Arctica, der ejes af Royal Arctic Line, skulle denne gang sydpå, helt til Antarktis med forsyninger til den tyske forskningsstation Neumeyer III (Working and living in Antarctica - AWI).
På den sydlige halvkugle er det pt. sommer, men det betyder langt fra isfri betingelser, og derfor var DMI’s Istjeneste i spil, da den mest optimale rute til og fra gletsjeren skulle fastlægges.

Ifølge Hans Henrik Light, som er iskortlægger ved DMI’s istjeneste, havde strømforhold og kraftig vind pakket isen godt sammen, så den i en periode på det sidste stykke mod Atka Bay var usejlbar:

”Malik Arctica ramte den første besværlige havis 21. december. Her lå havisen pakket tæt sammen med store isflager og isskruninger skubbet sammen pga. strøm og kraftig vind. Malik Arctica lå stille i næsten fem dage, før isen langsomt åbnede sig, og de kunne sejle videre.”

Efter en uges ophold ved iskanten gik udturen heldigvis lettere. Som det ses på kortet til højre, er ruten nøje lagt efter satellitbilleder, der afslører, hvor isen er, hvilken type is der er tale om, og hvor meget der er af den.

Malik Arctic er nu på vej mod nord igen for at afslutte rejsen i Bremerhaven/Ålborg i midten af februar. En lang rejse, der begyndte i midten af november (2021), hvor Malik sejlede fra Aalborg til Bremerhaven, hvor det blev lastet med forsyninger til forskningsstationen i Antarktis. I slutningen af december ankom Malik Arctica til Antarktis.

Herunder ses satellitbilleder fra 25. december før Malik Arctica’s ankomst, hvor isen var tæt pakket. Nedenunder et satellitbillede fra 8. januar, hvor isen bestemte ruten ud.

Af Iskortlægger Hans Henrik Light
Herdis Preil Damberg, DMI kommunikation
13. januar 2021

Se flere nyheder fra DMI  ♦ Modtag pressemeddelelser fra DMI på mail
Hent vores app til iPhone eller Android ♦ Følg DMI på X, LinkedIn og Instagram

Viden om vejr og klima

Se alle

Det varmeste år nogensinde, oversvømmelser og smeltende is: Her er den europæiske klimatjenestes nye rapport

15. april 2025. 2024 blev det varmeste år, Europa nogensinde har set, med lange hedebølger og et utal af tropiske nætter. Samtidig...

På toppen af DMI kan man se håb i horisonten for pollenallergikere

14. april 2025. Målet med et banebrydende forskningsprojekt, der både gør brug af DNA-analyser og kunstig intelligens, er at levere mere...

’Nationalt Risikobillede 2025’ i et DMI-perspektiv

11. april 2025. ‘Nationalt Risikobillede 2025’ fra Styrelsen for Samfundssikkerhed sammenfatter de største samfundsmæssige risici i den...

Laveste havisudbredelse i Arktis nogensinde

3. april 2025. En ’varm’ vinter i Arktis lakker mod enden og giver den laveste vinterudbredelse af havisen nogensinde målt. Omkring...

Vejrudsigt ændrer udseende efter brugerønsker

2. april 2025. DMI’s brugere har efterspurgt flere detaljer under ’Find dit lokale vejr’ på dmi.dk. Det ønske er nu blevet til...

Ny bølge af tidevand for 2025 og 2026

31. marts 2025. Hvert år bliver prognoserne for tidevand genberegnet og forfinet, og næste år i rækken bliver lagt til tabellerne. I år har...

Meteorologiens dag: Sammen lukker vi hullerne i den tidlige varsling

23. marts 2025. På Meteorologiens Dag 2025 sætter Verdens Meteorologiske Organisation, WMO, fokus på initiativet ’Early warning for all’....

Forårssolen kræver godt med smørelse

18. marts 2025. De kommende dage breder forårsstemningen sig med sol og gradvist stigende temperaturer. Ozonlaget, der normalt skal...

DMI’s AI-model trænet på Gefion-supercomputeren forudsiger vejret på få minutter med høj præcision

17. marts 2025. Efter blot få måneders træning på Gefion-supercomputeren nærmer DMI's nye AI-baserede vejrmodel sig hastigt ydeevnen for...